» О часопису
» Програмска оријентација
» Издавачи
» Редакција
» Научни савет
» Издавачки савет
» Упутство за ауторе
» Архива бројева
» Претплата и оглашавање
» Контакт

 

 

 

 

 

1.UDC 004.4:005.5

KLJUČNI FAKTORI NEUSPEHA U USPOSTAVLJANJU SISTEMA UPRAVLJANJA POSLOVNIM PROCESIMA – EMPIRIJSKA ANALIZA

KEY FAILURE FACTORS IN BUSINESS PROCESS MANAGEMENT SYSTEM IMPLEMENTATION – EMPYRICAL ANALYSIS

Dr Ivan Tomašević, Dr Barbara Simeunović, Dr Dragoslav Slović, Dr Dragana Stojanović

REZIME: U ovom radu je predstavljena empirijska analiza recentnih napora jedne kompanije u Srbiji da uspostavi sistem upravljanja poslovnim procesima. Analiza je urađena korišćenjem konceptualnog modela upravljanja poslovnim procesima koji je preuzet iz referentne literature. Rezultat analize je skup ključnih faktora neuspeha sa kojima se kompanija može susresti prilikom uspostavljanja sistema upravljanja poslovnim procesima. Skup ključnih faktora neuspeha je podeljen u potkategorije na osnovu elemenata konceptualnog modela upravljanja poslovnim procesima. Implikacije rada su pre svega orijentisane na praksu, sa ciljem da se kompanije i praktičari „upozore“ na probleme sa kojima se mogu susresti prilikom uspostavljanja sistema upravljanja poslovnim procesima, a koji mogu ograničiti uspeh ili dovesti do neuspeha inicijativa za unapređenje poslovnih procesa.

KLJUČNE REČI: upravljanje poslovnim procesima, faktori neuspeha, empirijska analiza

ABSTRACT: This paper presents empirical analysis of recent efforts of Serbian company to implement business process management system. The analysis has been done through a conceptual business process management model, derived from the literature. The result of the analysis is a set of key failure factors that a company can encounter while trying to implement business process management system. Key failure factors list is divided in sub-categories, according to the elements of conceptual business process management model. The implications of this paper are mainly practical, with the aim to “warn” companies and practitioners about problems they can encounter while establishing business process management system, which can hinder or prevent success of business process improvement initiatives.

KEY WORDS: business process management, failure factors, empirical analysis

Dr Ivan Tomašević
Univerzitet u Beogradu – Fakultet organizacionih nauka
Kontakt: tomasevici@fon.bg.ac.rs
Oblasti interesovanja: Lin (štedljiva) proizvodnja, Projektovanje proizvodnih sistema, Kontinualno poboljšavanje procesa, Inženjering i upravljanje poslovnim procesima, Industrijsko inženjerstvo.

Dr Barbara Simeunović
Univerzitet u Beogradu – Fakultet organizacionih nauka
Kontakt: tisma@fon.bg.ac.rs
Oblasti interesovanja: Inženjering i upravljanje poslovnim procesima, Organizacija proizvodnje, Utvrđivanje i merenje performansi procesa, Kontinualno poboljšavanje proizvodnje.

Dr Dragoslav Slović
Univerzitet u Beogradu – Fakultet organizacionih nauka
Kontakt: dslovic@fon.bg.ac.rs
Oblasti interesovanja: Organizacija štedljive (lin) proizvodnje, Kontinualno unapređivanje procesa poboljšavanjem metoda rada, Utvrđivanje potrebnog vremena i standarda – normativa rada, Utvrđivanje vrednosti rada, Unapređivanje sistema zarada.

Dr Dragana Stojanović
Univerzitet u Beogradu – Fakultet organizacionih nauka
Kontakt: stojanovicd@fon.bg.ac.rs
Oblasti interesovanja: Projektovanje lokacije i rasporeda objekata, Inženjering i upravljanje poslovnim procesima, Kontinualno poboljšavanje procesa, Industrijsko inženjerstvo.


2.UDC 004:005

UPRAVLJANJE IT USLUGAMA U DRŽAVNOM ORGANU PRIMENOM ITIL PREPORUKA

IT SERVICE MANAGEMENT IN GOVERNMENT BODY USING ITIL RECOMMENDATIONS

Nikola Dukić, Slađan Babarogić

REZIME: Ranijih godina IT odeljenja su posmatrana isključivo kao centar troškova. Međutim, zbog velike konkurencije na tržištu, poslednjih godina, usvajanje pristupa upravljanja fokusiranog na korisnike a vođeno informacionim tehnologijama više nije luksuz već realna potreba. Ovo je dovelo do definisanja nekoliko pristupa koji preporučuju najbolje prakse za unapređenje kvaliteta usluga IT-a, među kojima je i ITIL okvir. U radu je prikazana studija slučaja primene ITIL v3 metodologije u jednom državnom organu i sve njene prednosti.

KLJUČNE REČI: ITIL, ITSM, Najbolja praksa

ABSTRACT: In previous years, IT departments have been observed only as a cost center. However, due to high competition in the market in recent years, adoption management approach focused on customers driven by information technology is no longer a luxury but a real necessity. This has led to several approaches which have recommended best practices for improving the quality of IT services, including ITIL framework. This paper presents a case study of the application of ITIL v3 methodology in one government body and all her advantages.

KEY WORDS: ITIL, ITSM, Best practice

Nikola Dukić,
Institucija - Ministarstvo unutrašnjih poslova
Kontakt - nikoladukic@gmail.com, nikola.dukic@mup.gov.rs
Oblasti rada - Upravljanje IT uslugama, visoka dostupnost informacionih sistema, sigurnost informacionih sistema

prof. Sladjan Babarogić,
Fakultet organizacionih nauka, Univerzitet u Beogradu
Kontakt: babarogic.sladjan@fon.bg.ac.rs
Oblasti interesovanja: Razvoj IS vođen modelima, Poslovna analiza i Modelovanje poslovnih procesa, Metodologije razvoja informacionih sistema i Baze podataka


3.UDC 004.738.4

SOA i orkestracija servisa – istorijat, uloga i open source tehnologije

SOA and services orchestration – history, role and open source technologies

Boris Damjanović

REZIME: Ideja o korišćenju višekratno upotrebljivih servisa koja čini osnovu servisno orijentisane arhitekture (SOA – Service Oriented Architecture) postaje jedan od najvažnijih koncepata u dizajnu sistema koji se koristi za integrisanje softverskih aplikacija jedne ili više organizacija. Namjena servisno orjentisane arhitekture je da omogući izmijene poslovnih procesa bez potrebe da se fokusiraju na podređenu tehnologiju. Osnovna namjena SOA da omogući da poslovanje postane lakše za upravljanje i fleksibilnije nije mogla uspješno da bude implementirana sve do pojave prograsmkog jezika BPEL. BPEL (Business Process Execution Language for Web Services, takođe i WS-BPEL, BPEL4WS) je jezik koji se koristi za kompoziciju, orkestraciju i koordinaciju Web servisa. On posjeduje bogat riječnik za opisivanje ponašanja poslovnih procesa. BPEL dozvoljava programerima da definišu poslovne procese tako da različiti poslovni servisi mogu da budu povezani ili orkestrirani zajedno da bi dovršili neki poslovni zadatak. U orkestraciji, centralni proces (koji može da bude još jedan Web servis) kontroliše ponašanje ostalih Web servisa i koordinira izvršenje različitih operacija u Web servisima koji su uključeni u operaciju. U ovom radu će biti prikazan pregled najvažnijih tehnika, tehnologija, standarda i protokola koji su rješavanjem pojedinačnh problema, korak po korak doveli do koncepta orkestracije servisa.

KLJUČNE REČI: SOA, BPEL, orkestracija servisa

ABSTRACT: The idea of using service oriented architecture (SOA) is becoming one of the most important concepts in the design of a system used to integrate software applications of one or more organizations. The purpose of SOA is to enable business process changes without the need to focus on subordinate technology. The basic purpose of SOA - to enable business to become more manageable and more flexible - could not be successfully implemented without the appearance of programming language BPEL. BPEL (Business Process Execution Language for Web Services, also WS-BPEL, BPEL4WS) is the language used to compose, orchestrate, and coordinate a Web services. He has a rich vocabulary for describing business process behavior. BPEL allows programmers to define business processes in such a way that different business services can be linked or orchestrated together to complete a business task. In orchestration, the central process (which can be another Web service) controls the behavior of other Web services and coordinates the execution of various operations in Web Services involved in the operation. This paper will present an overview of the most important techniques, technologies, standards and protocols that, by solving individual problems, step by step brought the concept of orchestration of services.

KEY WORDS: SOA, BPEL, service orchestration

Doc. dr Boris Damjanović,
Visoka škola Banja Luka College
Email: boris.damjanovic@blc.edu.ba
Oblasti interesovanja: zaštita računarskih sistema, kriptografija, informacione tehnologije i njihova primjena, programiranje i jezici.


4.UDC 004.738.5:658.8

UPRAVLJANJE DIGITALNIM OGLAŠAVANJEM: KOMPARACIJA EFIKASNOSTI I PROFITABILNOSTI GOOGLE ADWORDS I BING ADS KAMPANJA U TURISTIČKOJ INDUSTRIJI

DIGITAL ADVERTISING MANAGEMENT: EFFICIENCY AND PROFITABILITY COMPARISON OF GOOGLE ADWORDS AND BING ADS CAMPAIGNS IN THE INDUSTRY OF TOURISM

Milenko Radonić, Velimir Štavljanin

REZIME: Upravljanje digitalnim marketinškim kampanjama je poslednjih godina postalo krucijalno kako bi se omogućio rast poslovanja kompanija. U ovom radu je analizirana efikasnost i profitabilnost korišćenja digitalnih marketing kampanja u turističkoj industriji preko Google AdWords i Bing Ads servisa. Google AdWords je danas najveća platforma za oglašavanje putem internet pretraživača, međutim BingAds iako noviji servis, pokazuje veliki potencijal na tržištu oglašavanja. Marketing eksperti koriste različite strategije kako bi privukli prave klijente, uz što niže troškove, pri čemu je neophodno dobro poznavanje ključnih indikatora performansi kako bi se proverila profitabilnost i efikasnost ovih kampanja. Analizom kampanja će biti prikazana komparacija kampanja po servisima kroz odgovarajuće racije, što je ključno u izradi i upravljanju kampanjama, pogotovu kod malih i srednjih preduzeća.

KLJUČNE REČI: digitalni marketing, Google AdWords, Bing Ads, efikasnost kampanja, profitabilnost kampanja, CTR, konverzija

ABSTRACT: In recent years, managing digital marketing campaigns has become crucial to enable the growth of business. This paper emphasis the efficiency and profitability of digital marketing campaigns in tourism industry through Google AdWords and Bing Ads services. Google AdWords is nowadays the biggest advertising serach engine platform, however, Bing Ads is showing a huge potential on search enginge advertising market. Marketing experts use different strategies to attract the right customers with the lowest costs, and with the necessary knowledge in managing the ratios of profitability and efficiency of these campaigns. The analysis of the campaigns will show the comparison of these two services providers, which is essential in making and managing the campaigns, especially for SME.

KEY WORDS: digital marketing, Google AdWords, Bing Ads, campaign efficiency, campaign profitability, CTR, conversion

Milenko Radonić
Student doktorskih studija, Univerzitet u Beogradu, Fakultet organizacionih nauka
Kontakt: radonic.milenko@gmail.com
Oblast interesovanja: Kontroling, Budžetiranje, Analiza efikasnosti, Korporativne finansije

Velimir Štavljanin
Vanredni profesor Univerzitet u Beogradu, Fakultet organizacionih nauka
Kontakt: velimirs@fon.bg.ac.rs
Oblast interesovanja: Digitalni marketing, Brend menadžment, CRM, Gejmifikacija, Multimediji


5.UDC 004.4

SOFTVERSKI DEFINISANE MREŽE – SIMULACIJA VIRTUELNE RAČUNARSKE MREŽE UPOTREBOM MININET OKRUŽENJA

SOFTWARE DEFINED NETWORKING – SIMULATION OF VIRTUAL NETWORKS USING MININЕТ ENVIRONMENT

Bojan Marčeta, Miloš Živadinović

REZIME: U radu je prikazan novi koncept upravljanja računarskim mrežama, Softverski definisane mreže - osnovna ideja, arhitektura, osnovni pojmovi, prednosti i nedostaci. Predstavljeno je i simulaciono okruženje Mininet za kreiranje i testiranje virtuelnih topologija, u kome je prikazan postupak rada sa virtuelnim uređajima, hostovima i kontrolerima. Opisan je i postupak povezivanja Mininet okruženja sa eksternim kontrolerom upotrebom Opendaylight projekta.

KLJUČNE REČI: SDN, OpenFlow, Mininet, Opendaylight

ABSTRACT: This paper presents a new concept of managing computer networks, Software defined networking - the basic idea, architecture, basic concepts, advantages and disadvantages. It is also presented Mininet, simulation environment for creating and testing virtual topology, showing the process of working with virtual devices, hosts and controllers. It is also described the procedure for connecting Mininet environment with an external controller using Opendaylight project.

KEY WORDS: SDN, OpenFlow, Mininet, Opendaylight

Bojan Marceta
Saradnik u nastavi
Univerzitet u Beogradu, Fakultet organizacionih nauka
e-mail: bojan.marceta@mmklab.org
Oblasti interesovanja: Računarske mreže, Linux administracija

Milos Zivadinovic
Student master studija
Univerzitet u Beogradu, Fakultet organizacionih nauka
e-mail: mzdv@outlook.com
Oblasti interesovanja: Računarska bezbednost, kriptovalute


6.UDC 004.3

NOVE MOGUĆNOSTI MERENJA POTROŠNJE ELEKTRIČNE ENERGIJE PRI REST KOMUNIKACIJI NA SAVREMENIM MOBILNIM UREĐAJIMA

NEW POSSIBILITIES OF MEASURING THE CONSUMPTION OF ELECTRICITY IN REST COMMUNICATION ON MODERN MOBILE DEVICES

Predrag Sibinović, Mladen Nikolić

REZIME: Brz tehnološki razvoj podstiče upotrebu mobilnih uređaja za razne svrhe u životima ljudi. Velika raznovrsnost resursa mobilnih uređaja pomaže da se dođe do napretka u gotovo svim oblastima ili pak svakodnevnim životnim aktivnostima. Poseban problem za mobilne resurse namenjene krucijalnim životnim oblastima (zdravstenoj zaštiti ili vođenju tehnoloških procesa), predstavlja ograničenje autonomnosti napajanja. Sa druge strane, potreba za novim resursima dovela je do usavršavanja veb servisa. U cilju pojednostavljenja pocesa komunikacije među internet servisima REST standard se nametnuo kao pristupačno rešenje i potisnuo SOAP na polju mobilnih aplikacija. Po predviđanjima naučnika ali i poslovnih kompanija uređaji povezani sa internetom će do 2020 godine doživeti ekspanziju IoT (Internet of Things), pa se REST komunikacija već sada nameće kao rešenje koje se može smatrati dominantnim i u bliskoj budućnosti. U ovom radu je predstavljen novi niz mogućnosti merenja potrošnje električne energije pri REST komunikaciji u cilju optimizacije utroška električne energije i povećanju energetske autonomije mobilnih uređaja.

KLJUČNE REČI: veb servisi, RESTful servisi , mobilni sistemi, život baterije, analitički model

ABSTRACT: Rapid technological development encourages versatile uses of mobile devices in people´s lives. The complexity of resources of mobile devices bolsters progress in almost all fields, especially in daily activities. Limitations to the autonomous power supply represent a particular problem regarding mobile resources intended for crucial areas in life (public health or management of technological processes). On the other hand, the demand for new resources has led to the improvement of the web services. For the purposes of simplifying the process of communication between various Internet services, the REST standard has imposed itself as an affordable solution and exceeded SOAP in the field of mobile applications. According to the predictions of scientists, as well as business companies, devices connected to the Internet shall expand until 2020 in the form of IoT (Internet of Things). Thus, REST communication is already perceived as a solution which can be regarded as dominant in the near future. This paper presents new possibilities of measuring energy consumption during REST communication for the purposes of optimising energy consumption and increasing energy autonomy of mobile devices.

KEY WORDS: Web services, RESTful services, Mobile systems, Battery life, Analytical model

Predrag Sibinović,
asistent,
Visoka tehničko-tehnološka škola strukovnih studija,
Naučne oblasti: Sistemi automatskog upravljanja, Informacione tehnologije, Web programiranje

Mladen Nikolić,
profesor strukovnih studija,
Visoka tehničko-tehnološka škola strukovnih studija,
Naučne oblasti: Zaštita životne sredine, Elektromagnetna zračenja, Informacione tehnologije


7.UDC 005:004:6

ANALIZA KONKURENCIJE ZDRAVSTVENIH INFORMACIONIH SISTEMA PRIMENOM SOFTVERA ZA VIŠEKRITERIJUMSKO ODLUČIVANJE

COMPETITION ANALYSIS OF HEALTH INFORMATION SYSTEMS BY USING SOFTWARE FOR MULTICRITERIA DECISION MAKING

Zorana Kostić, Žarko Rađenović

REZIME: Digitalno doba unosi značajnu promenu u poimanju konkurencije, jer je monopolska pozicija u internet svetu pravilo, a ne izuzetak. Posmatrana kao proces nadmetanja učesnika u tržišnoj utakmici, konkurencija podstiče ekonomsku efikasnost. Konkurentski pritisak u digitalnom okruženju omogućuje da IT proizvodi budu kvalitetniji i funkcionalniji uz što manje troškove. Jedan od osnovnih ciljeva u radu jeste izvršiti rangiranje vodećih softverskih rešenja kojа se koriste u zdravstvenim institucijama, prema određenim kriterijumima, i utvrditi kako intenziviranje konkurentskog pritiska utiče na unapređenje njihove i poboljšanja kvaliteta zdravstvene usluge za krajnjeg korisnika. Imajući u vidu da su u savremenim uslovima poslovanja preferencije potrošača veoma važne, postavlja se pitanje da li je najbolje ocenjeno rešenje od strane potrošača, ujedno i optimalno.

KLJUČNE REČI: konkurencija, informacioni sistemi, IT proizvod, zdravstvo, tržišno učešće, rangiranje

ABSTRACT: The digital age brings a significant change in the perception of competition, due to the monopoly position is rule in the internet world, not the exception. Considered as a process of contest among the participants in the market, the competition promotes economic efficiency. Competitive pressure in digital environments enables more functional and better quality of IT products, with lower costs. One of the main objectives in this paper is to carry out ranking of the leading software solutions that are used in health institutions, according to certain criteria, and determine how the intensification of competitive pressure influence on the improvement of their functionality and quality of health services for the end user. Bearing in mind that, in the modern business environment consumer preferences are very important, the question is whether the best solution, rated by consumers, is optimally at the same time.

KEY WORDS: competition, information systems, IT product, health, market share, ranking

Zorana Kostić
doktorand i saradnik u nastavi
Ekonomski fakultet Univerziteta u Nišu
E-mail: zoksinis@gmail.com
Oblasti interesovanja: teorija i politika cena, mikroekonomska analiza i primena ekonomske teorije sa posebnim osvrtom na ulogu konkurencije na digitalnim tržištima

Žarko Rađenović
doktorand i saradnik u nastavi
Ekonomski fakultet Univerziteta u Nišu
E-mail: zarkoradjenovic@hotmail.com
Oblasti interesovanja: poslovni informacioni sistemi, elektronsko poslovanje i informatika u ekonomiji.


 

ИНФО М
Часопис за информациону технологију и мултимедијалне системе

Електронска пошта • Телефон +381 (0)11 3950-894 • Продукција сајта: ФОН
©2002-2016 ИНФО М и носиоци појединачних ауторских права. Сва права задржана.